Darwin Dogma

Paula Alvala (tissue, aerial ring, contortion)
is een multi-kunstenares. Zij studeerde dans, theater en film in Brazilie, in 2016 volgt haar bachelor in circus bij Codarts.

Lisa Chudalla (aerial rope, chains, swalloing) is in 2013 aan Codarts Circus Arts afgestudeerd en werkt sindsdien op cruiseschepen en in diverse shows. Beiden zijn performers die nieuwe omgevingen en uitdagingen waarderen.

Websites: www.circusperformance.net, www.lisa-chudalla.com

Circunstruction_2017_MeginZondervan-74Circunstruction_2017_MeginZondervan-77

Circunstruction_2017_MeginZondervan-69

Circunstruction_2017_MeginZondervan-73

Circunstruction_2017_MeginZondervan-82

Circunstruction_2017_MeginZondervan-80

Darwin Dogma is een film-noir achtige voorstelling met als thema de spanning tussen mens en technologie. Technologieën beloven verbetering in het oplossen van praktische zaken en onze capaciteit om informatie op te slaan, tegelijkertijd verstoren zij op het emotionele en lichamelijke niveau het evenwicht van het individu. Om deze gedachte vorm te geven plaatsen wij deze voorstelling in een cyberpunk setting, geplaatst in een dystopie in de nabije toekomst. Cyberpunk (een samenstelling van cybernetica en punk) is een sciencefictiongenre waarin mens en machine in hoge mate zijn versmolten, in combinatie met een afbreuk van de sociale orde.
Tijdens de voorstelling werken wij met projecties van de toeschouwers op de achterwand, symbool voor de niet aflatende controle, karkassen van oude televisies worden gebruikt als decor en balance-materiaal. Door vier vormen van luchtacrobatiek naast elkaar te zetten ontstaan vele mogelijkheden. De verticale attributen zoals touw, tissue, luchtring en ketting zijn tegelijkertijd decor en middel om de ruimtelijke ervaring van de toeschouwer in verwarring te brengen (zie foto hierboven). Zij symboliseren verder de afbreuk van de orde en de mogelijkheid op ieder moment in een andere dimensie te vluchten.

darwin-dogma2

Geïnspireerd door de theorie van Darwin zoeken wij naar bewegingen die het mogelijk maken om in onze nieuwe wereld, die wij zelf hebben gecreëerd, te overleven. Zo proberen wij een mini-evolutie na te botsen, waarin onze lichamen zich moeten aanpassen aan de jungle van luchtwerk-attributen. Wat gebeurt er met het lichaam als het zich hangend in een touw verstrikt ? Hoe kan je door de lucht vanuit het touw het tissue bereiken? Welke nieuwe vaardigheden moeten wij hiervoor leren? Er ontstaat een nieuwe diversiteit aan vormen, lijnen en bewegingen door de ruimte.
Circus is concreet en tastbaar. Wij beschouwen onze circuskunsten als een aanpassing aan het leven, als een manier om de competitie te overleven. Wij drijven onze lichamen tot het uiterste.
Wij hebben een fascinatie voor het bizarre. Zo wil Lisa proberen pauwveren te slikken om een poëtische draai aan het genre zwaard-eten te geven en een verbinding met de vogels van Darwin te leggen.